Kedysi sa hovorilo, že “Kto nemá webstránku, tak prakticky neexistuje”. Webstránka bola a stále je považovaná za základný stavebný prvok marketingu firmy, ktorá chcela pôsobiť v prostredí internetu. V dnešnej dobe však už nestačí mať len kvalitnú webstránku. S každým webom by sa malo pracovať ďalej, aby vám prinášal reálne úžitok. Či už vo forme predaja, návštevnosti a/alebo čítanosti.
Ak pracujete so svojím webom, či už zdieľaním článkov/produktov na Facebooku alebo inzerovaním v Google, tak hovoríme o online marketingu.
Prečo je teda online marketing dôležitý? Čo má mať kvalitná webstránka? A čo spraviť pre to, aby ste boli vyššie vo vyhľadávaní v Google ako konkurencia?
PREČO (NE)MAŤ ONLINE MARKETING
Google, Facebook, Instagram, YouTube alebo “len“ obyčajná webstránka sú formou prezentácie každej firmy v online priestore. Niektoré nástroje slúžia ako vizitka či prezentácia, niektoré umožňujú zákazníkovi nazrieť dovnútra spoločnosti. Kvalitný marketingový mix každej spoločnosti však firmu zviditeľňuje a zarába jej peniaze. A to je jedným z cieľov každej spoločnosti.
Aké sú najčastejšie z online marketingu? Prečo sa ešte niektoré firmy boja alebo nepovažujú online priestor za dôležitý?
OBAVY Z ONLINE MARKETINGU
- „Teraz mám dosť zákazníkov“
- „Nepotrebujem online marketing, pôsobím offline“
- „Mám web, to stačí“
- „Moji zákazníci nie sú na internete“
- V neposlednom rade: „Bojím sa všetkého nového“
Veľa spoločností podľahne práve týmto obavám či mýtom. Ak ste na trhu v súčasnosti etablovaný, pravdepodobne máte zákazníkov a aj prácu. Online marketing tým pádom nepovažujete za nutný, lebo nepotrebujete nových zákazníkov.
Čo ale ak ste noví podnik či firma? V oboch prípadoch je však potrebné myslieť, že vašimi zákazníkmi sa stávajú stále viac a viac mladí ľudia, ktorí sú viacmennej výlučne online.
Určite je to aj váš prípad, keď si chcete niečo nájsť alebo overiť: Googlite. Nájdete si firmu, pozriete si či má aktívnu webstránku a Facebook, prípadne referencie na Google a na základe toho sa rozhodnete.
Odporúčame: Kde nesmie stáť voda? Feng shui pravidlá pre domácnosť
Zdroj: Depositphotos
PREČO TEDA MAŤ ONLINE MARKETING?
Napriek všetkým mýtom a obavám (a možno vašim súčasným pocitom) existuje aj dosť presvedčivých faktov, prečo byť online.
1. VAŠI ZÁKAZNÍCI SÚ ONLINE
Len v Európe je na internete viac ako 800 miliónov ľudí. To je celkom slušné množstvo užívateľov, nie? A celkom dobrý dôvod byť súčasťou vyhľadávacích dopytov v medzinárodnom meradle. Online marketing vám pomôže spojiť sa s ľuďmi, ktorí majú reálny záujem o vaše služby a produkty
2. INTERAKCIA A OBOJSMERNÁ KOMUNIKÁCIA
Prostredníctvom online marketingu viete lepšie komunikovať so svojím publikom. Pri off-line reklame ako je TV, billboard, leták či inzercia v časopise, máte síce reklamu, ale zostáva vám len dúfať, že si niekto vašu reklamu všimne a osloví vás. Väčšinou ale zabudne a tak či tak hľadá na internete. Pri online reklame je interakcia oveľa vyššia.
3. VYŠŠIA TRANSPARENTNOSŤ PODNIKANIA
Máte web, kde máte fotky alebo kontakty vášho tímu? Máte na webe blog, kde píšete zaujímavý obsah? Máte Facebook fanpage, kde informujete fanúšikov o tom, čo a ako robíte? Vedia vás nájsť ľudia na Google mape? Viditeľnosť vašej značky v online prostredí zvyšuje aj transparentnosť vašej firmy.
4. VYHĽADÁVANIE NA MOBILE A TABLETE
Vyhľadávanie na mobile predstavuje v priemere 60% všetkých zrealizovaných dopytov. To znamená, že klienti si vás nájdu cez mobilné zariadenie, kde si aj vyberú službu alebo produkt. Ak nemáte webovú stránku prispôsobenú mobilnému vyhľadávaniu, tak prichádzate o vzácne návštevy a tým aj dopyty.
5. DOSTUPNOSŤ A MERATEĽNOSŤ
V online priestore ste 24 hodín denne a 7 dní v týždni. Vaši zákazníci uskutočňujú nákupy a objednávky nielen počas pracovnej doby. Prečo by mali čakať do druhého dňa, kým budete mať otvorené? Radšej oslovia konkurenciu a vybavia čo potrebujú hneď.
Odporúčame: Doprajte si nápoj z čerešňovej šťavy a sledujte, čo sa stane! Budete ho milovať!
Zdroj: Depositphotos
ČO BY MALA MAŤ KAŽDÁ ÚSPEŠNÁ FIRMA?
Online marketing je veľmi široký pojem a zahŕňa množstvo nástrojov. Základné kamene každého online marketingu, na ktorom treba stavať, sú však tieto:
ZÁKLADOM JE WEB
Webstránka je neustále vyvíjajúci sa mechanizmus podliehajúci stále novým trendom. V minulosti stačilo, keď boli na webe vypísané služby, kontakt a niečo o danej firme. V dnešnej dobe už takýto web zďaleka nie je postačujúci. Čo sú teda základné piliere?
- Rýchlosť načítania webovej stránky
- Moderný dizajn webu
- Responzívny – čiže sa správne zobrazuje na mobilných zariadeniach
- Pochopiteľný pre vyhľadávače – aby (najmä) Google vedel, že existujete.
A samozrejme veľa ďalších vecí ako je používateľské rozhranie UI (z angl. „User Interface“) či používateľská skúsenosť UX (z angl. User Experience“), ale to už sú „veci“, ktoré si analyzujete časom po splnení základných vlastností webu.
Ako sme spomínali vyššie, tak mať dobrý web v dnešnej dobe nestačí. Na čo vám bude dobrý web, keď nie ste vo vyhľadávačoch a nikto vás nenájde? Respektíve sa nachádzate na tretej alebo štvrtej podstránke v Google – ruku na srdce, kedy ste naposledy tak dlho listovali v Google?
Čo je teda potrebné, aby sa webstránka posúvala vyššie vo vyhľadávačoch?
Vo vyhľadávaní Google sa môžete dostať na prvé priečky dvomi spôsobmi.
Prvým spôsobom je platená reklama (to je vo vyhľadávaní aj označené pri firme vľavo ako „reklama“). Táto reklama je drahší, ale účinný spôsob ako priviesť na svoj web užívateľov. Volá sa to PPC (Pay per Click) reklama a funguje jednoducho. Zapnete ju, ste hore, vypnete ju, zmiznete z tade.
Druhým spôsobom môže byť, že vás Google posunie hore akosi prirodzene a natrvalo. Toto zabezpečuje optimalizácia webstránky, ktorú väčšinou robia už špecialisti, prípadne programátor, ktorý vám webstránku programoval. (odborne sa to volá On-Page SEO)
Tip: Optimalizácia vášho webu by mala byť realizovaná súčasne s realizáciou novej webovej stránky. Dajte si na to pozor a pýtajte sa na to. Nie je to štandard každého programátora alebo firmy.
Zdroj: Depositphotos
Čo teda zaberie, aby sa váš web posúval vyššie vo vyhľadávaní?
Keď už máte novú webstránku, ktorá je optimalizovaná pre vyhľadávače, tak ste na dobrom začiatku. Google vás začne vnímať. Môžete čakať roky, kým váš web nadobudne históriu a Google vás bude posúvať sám od seba. To ale môže trvať aj desať rokov. Čo ale spraviť pre to, aby ste predbehli konkurenciu vo vyhľadávaní?
Ako prvé je dôležité mať na webstránke kvalitný obsah. Týka sa to ako textov samotných podstránok, tak aj blogových článkov. Tým vytvárate pre Google unikátny obsah. Google vyvíja stále inteligentnejšie algoritmy, ktoré ťahajú vyššie práve webstránky s kvalitným obsahom.
Takisto je fajn tvoriť obsah aj mimo vašej webstránky a uverejňovať ho na relevantných externých portáloch (tematicky podobné a ideálne silnejšie ako váš web, aby vás v Google „potiahli“)
V praxi to funguje tak, že píšete rôzne unikátne články, ktoré sa potom umiestňujú na rôzne portály. Tým pádom diverzifikujete svoje článkové portfólio, čo Google hodnotí takisto pozitívne a posúva vás vyššie. Poslednou, nemenej dôležitou oblasťou, je nákup spätných odkazov. Hypertextový odkaz (spätný odkaz/baclink) si môžete kúpiť z rôznych článkov na rôznych portáloch. Tento odkaz potom smeruje na váš web a tým dávate Google informáciu, že sú o vás zmienky aj inde ako na vašom webe, tzv. diverzifikujete svoje odkazové portfólio.
Zhrnuté odporúčania sú nasledovné:
- tvorte kvalitný obsah na webe
- tvorte kvalitný obsah mimo vášho webu
- nakupujte linky/spätné odkazy
Táto časť sa odborne nazýva Linkbuilding alebo Off-Page SEO.
Za ostatné oblasti online marketingu odporúčame minimálne mať vytvorené:
- Google My business (vytvorený firemný profil na Google)
- Facebook a LinkedIn (alebo aspoň jedno z toho)
- YouTube, TikTok,...
Myslite však na to, že vami namiešaný mix sociálnych sietí by mal závisieť najmä od toho, kde sa pohybuje vaša cieľová skupina.
Odporúčame: Kam schovať peniaze? Máte doma tajnú skrýšu? Ak NIE, vytvorte si ju!
Zdroj: Depositphotos
Chcete agentúru? Čo by mala mať dobrá (nielen seo) agentúra?
Na záver prinášame pár tipov, čo by mala mať dobrá agentúra. Ako u lekára, tak aj pri agentúrach platí – všeobecný lekár je všeobecný a špecialista je špecialista. Čiže je dôležité, aby online agentúra bola špecializovaná. Tým pádom je zameraná primárne na jednu vec a disponuje aj tímom odborníkom, ktorí sa už nebudú na vás učiť. K ďalším základným bodom patrí:
- Dobrá SEO agentúra vám nikdy nesľúbi, že budete za mesiac-dva na prvých pozíciách v Google
- Dobrá SEO agentúra dokonca ani sama nemusí byť prvá v Google (nemusí byť na trhu tak etablovaná, ale môže byť zložená zo špecialistov so skúsenosťami z iných agentúr)
- SEO agentúra by mala vypracovať stratégiu a základný časový rozvrh prác.
- To, že je agentúra partnerom Google nemusí nič znamenať.
- Pozrite si web a pýtajte sa na skúsenosti špecialistov. Nielen na to, ako dlho funguje agentúra.
- Dobrá agentúra má blog.
- Každá dobrá agentúra pripravuje reporty a informuje vás o postupe prác. A posune kľúčových pozícii.
- Ak si vyberiete tú najlacnejšiu agentúru, tak v skutočnosti môžete zaplatiť oveľa viac ako pri drahšej agentúre.
V článku sú použité nástroje online marketingu, ktoré sú z pohľadu fungovania v online priestore nevyhnutnosťou. WEB a SEO je oblasť, s ktorou vám odporúčame pri vnáraní sa do vôd online marketingu určite začať.